Kinesitherapie

Bij Groepspraktijk Dewindt kiezen wij voor een persoonlijke benadering, aangepast aan ieder individu.

Zo wordt uitgebreid de tijd genomen voor een intakegesprek waarin een beeld wordt geschetst van de klachten, vragen en verwachtingen van de patiënt.

Hierna volgt een onderzoek om de mogelijke oorzaak van de klachten te achterhalen en deze klachten in kaart te brengen.

Vervolgens wordt, in samenspraak met de patiënt, een behandelplan opgesteld en wordt de therapie opgestart.

Het menselijk lichaam en bewegingsapparaat kan vele vormen van klachten hebben. Door middel van mobilisaties en behandeltechnieken op spieren en gewrichten verbeteren we deze klachten. Ook wordt er steeds oefentherapie gegeven om spieren te trainen en om te voorkomen dat dezelfde problemen in de toekomst weer voorvallen.

Indicaties:

• Rug- en nekklachten alsook andere aandoeningen van de wervelkolom
  • Gewrichtsklachten ter hoogte van de bovenste en onderste ledematen
  • Spier- en peesaandoeningen
  • Bewegingsbeperkingen
  • Postoperatieve revalidatie (protheses, peesoperaties, voorste kruisbandreconstructie,…)
  • Cardiovasculaire revalidatie
  • Chronische pijn
  • Neurologische revalidatie (CVA, MS, Parkinson,…)

Manuele therapie is een vorm van behandeling waarbij het doel bestaat uit het vergroten van de bewegingsvrijheid en het verminderen van pijn, rekening houdend met het lichaam als geheel. Deze behandeling bestaat uit manipulaties, gewrichtsmobilisaties, weke delen behandeling, Mulligan therapie, neurodynamische interventies, enz…

Sportkinesitherapie houdt in dat de revalidatie meer gericht gaat zijn op de bewegingen van het lichaam en het gebruik van sportspecifieke oefeningen. De nadruk wordt gelegd op een meer actieve en functionele manier van revalideren waar ook rekening gehouden wordt met de volledige spierkettingen. Er wordt zowel preventief als curatief getraind.

• Peesletsels
  • Overbelastingsletsels
  • Enkelverstuikingen
  • Ligamentletsels, kruisbandletsels
  • Problemen t.h.v. knie, schouder, heup, rug,…
  • Blessurepreventie

Alle klachten die te maken hebben met het niet goed functioneren van het kaakgewricht (ook wel temporomandibulaire dysfunctie genoemd) kunnen behandeld worden door middel van orofasciale therapie. Niet alleen het gewricht, maar ook de kauwspieren en andere spieren van het hoofd- en halsgebied kunnen mede de oorzaak van het probleem vormen. Problemen zoals bruxisme of zelfs tinnitus kunnen hierdoor aangepakt worden.

Indicaties:

• Bruxisme (tandenknarsen, kaakklemmen)
  • Somatische tinnitus
  • Klikken of blokkage van het kaakgewricht bij openen en sluiten
  • Pijn en spierspanningen ter hoogte van het kaakgewricht en aangezicht
  • Keel- en slikproblemen

Manuele lymfedrainage volgens de methode van Dr. Vodder is een zachte en rustige massagetechniek met als doel het lymfoedeem (zwelling) weg te werken en de vochtdoorstroming terug te optimaliseren. Ook zonder zichtbare zwelling kan deze behandeltechniek helpen door onder meer de werking op het immuunsysteem en zenuwstelsel.

• Oedeem (vochtophoping)
  • Armoedeem na borstkanker
  • Veneuze insufficiëntie in de onderste ledematen
  • Immuniteit verhogen, stress verminderen, hormoonspiegel optimaliseren
    (nek- en rugklachten, darmklachten, migraine, hyperventilatie, spanningshoofdpijn, chronische pijn,…)

Het vrouwelijk lichaam heeft heel wat te verdragen gehad tijdens de zwangerschap, zowel bij een natuurlijke bevalling als bij een keizersnede. Postnatale revalidatie helpt om het lichaam terug sterker te maken, aan sporthervatting te doen en eventueel pijn weg te werken. Ook geven we thuisoefeningen, advies en informatie omtrent huishoudelijke taken e.d. mee.

Dry needling wordt gebruikt bij spieren die heel gespannen zijn. Met een dun, droog naaldje worden spanningspunten in de spier aangeprikt, zogenaamde ‘myofasciale triggerpoints’. Deze kunnen dan kort aanspannen waarna door mechanische en biochemische reacties van het lichaam de spier beter en sneller kan ontspannen.

• Gespannen spieren
  • Bewegingsbeperkingen
  • Aandoeningen van de wervelkolom
  • Overbelastingen en sportletsels
  • Tenniselleboog

Taping is een aanvullende behandelmethode gericht op problemen van het spier- en gewrichtsstelsel. Het kan gebruikt worden om spieren beter te ondersteunen tijdens het bewegen of ter ondersteuning van de bewegingskwaliteit. Ook tijdens het sporten kan het preventief gebruikt worden om bijvoorbeeld enkelverstuikingen te voorkomen of belastingen op bepaalde gewrichten te verminderen.

• Spiercontracturen
  • Houdingsproblemen
  • Beschermen van overbelastingen van spieren of gewrichten
  • Zwellingen/lymfoedeem
  • Preventie sportletsels
Wat mee te brengen bij de eerste afspraak?
  • ID kaart
  • doktersvoorschrift
  • grote handdoek
  • verslagen van medische beeldvorming (RX, echografie, MRI, CT)